19:23:00

8 października 2017 ''Nie ma nic złego w umiłowaniu piękna. Ale piękno-jeśli nie jest połączone z czymś głębszym-jest zawsze powierzchowne.''

Tytuł PL: Tajemna historia 
Tytuł oryginalny: The Secret History 
Autor: Donna Tartt 
Ilość stron: 610 
Okładka: twarda z obwolutą 


''Kiedyś, jak przypuszczam, nosiłem w sobie różne historie, ale teraz nie mam już innych. Nie będę nigdy w stanie opowiedzieć żadnej historii – oprócz tej jednej''


Richard Papen zaczyna naukę w college'u w Nowej Anglii. Z racji, że przez dwa lata miał okazję uczyć się starożytnej greki pragnie dołączyć do zamkniętej grupy studentów pod przewodnictwem profesora Juliana Morrowa. Grupa interesujących i inteligentnych studentów składa się z czterech chłopaków i jednej dziewczyny. I na tym momencie chciałabym zakończyć opis tej książki właściwie nie zagłębiając się w fabule, ponieważ jest to coś co musicie odkryć sami. Jednym ważnym faktem o którym musicie wiedzieć to to, że na kartach tej powieści dochodzi do morderstwa. 

''Lubimy wierzyć, że w tym starym wyświechtanym powiedzeniu "amor vinicit omnia" kryje się ziarno prawdy. Ale jeśli się czegoś nauczyłem w trakcie mego krótkiego i smutnego żywota, to tego mianowicie, że ta konkretna sentencja jest kłamstwem. Milość nie zwycięża wszystkiego. I ktokolwiek myśli inaczej jest głupcem.''


Fabuła: 4/5 
Styl pisania 5/5 
Oprawa graficzna: 5/5 
Bohaterowie: 5/5 
Razem: 19/20

Jak sami widzicie po ocenie Donna Tartt a także bohaterowie, których stworzyła absolutnie zawładnęli moim sercem. Książka opowiedziana jest z perspektywy Richarda po wielu latach od zdarzeń tu opowiedzianych. Zabieg ten niesamowicie mi się podobał ponieważ sprawił, że postacie i zdarzenia stały się jeszcze bardziej realne. Ale taki sposób na opowiedzenie tej historii nie był potrzebny aby absolutnie nie wierzyć w to, że bohaterowie i fabuła to tylko fikcja. Naprawdę wielki ukłon dla pani Tartt za to jak wspaniale dopracowane były postacie. Każda z nich miała inne charakter, była na swój sposób intrygująca i każdą poznawaliśmy krok po kroczku. Autorka nie bała się ujawniać wad bohaterów co sprawiło, że nie byli wyidealizowani. Kto kocha Henry'ego tak samo jak ja?

''Psychologia to jeszcze jedno określenie na coś, co starożytni nazywali losem''

Co do samej fabuły trzeba podkreślić niesamowity klimat tej książki. Mamy wrażenie jakbyśmy byli podglądaczami życia intrygującej grupki przyjaciół. No i co chwilę coś mnie zaskakiwało. Mimo, że trzeba podkreślić iż książkę czyta się dość długo i jest parę momentów kiedy chciałam w końcu ją skończyć to i tak styl pisania autorki absolutnie pozytywnie mnie zaskoczył. Wyrafinowane słownictwo jest tutaj na każdej stronie i dokładnie widać, że w każde zdanie Donna Tartt wlewała całe swoje serce i umiejętność pisania. 

''Czasami, kiedy dochodzi do wypadku i rzeczywistość staje się zbyt nagła i dziwna, by ja ogarnąć umysłem, wkrada się poczucie surrealizmu. Akcja zwalnia do onirycznego tempa, klatka po klatce; ruch ręki, wypowiedziane zdanie wypełniaja całą wieczność. Małe rzeczy - świerszcz na łodydze, żyłki na liściu - potężnieją, wydobyte z tła nabierają rażącej wręcz ostrości.''

Szczerze mówiąc ciężko jest mi napisać jakie emocje oddaje czytanie tej książki. Z pewnością jest to książka dojrzała nie dla osób, które lubują się tylko w młodzieżówkach. Szczerze polecam wam tę książkę jeśli chcecie przeczytać od czasu do czasu coś bardziej wymagającego. Warto też wspomnieć, że zakończenie dosłownie wgniotło mnie w fotel i dawno książka tak mnie zaskoczyła. Na pewno nie jest to moja ostatnia przeczytana książka tej autorki i nie mogę się doczekać aż zabiorę się za Szczygła

I to by było na tyle choć jestem pewna, że nawet w dwudziestu procentach nie oddałam moich odczuć podczas czytania i po czytaniu Tajemnej historii więc zapraszam was serdecznie do przeczytania. Do zobaczenia w następnym poście muah :* 




1 komentarz:

  1. To coś dla mnie! :) Stos książek do przeczytania rośnie w nieskończoność.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 Zaczytana , Blogger